כיצד ניתן לטפל בתופעת אצבע הדק (Trigger Finger)? שאלות ותשובות

מה זו בעצם אצבע הדק?

אצבע הדק היא אבחנה רפואית המתאר מצב בו כיפוף פנימה (כלפי כף היד) של אחת או יותר מאצבעות כף היד (או האגודל) גורמת לתקיעת גיד כף היד בתעלת כף היד וכפועל יוצא לנעילה של האצבע המכופפת או להשמעת מעין קול נקישה (מכונה לרוב- קליקים). מלבד הפגיעה בתפקוד האצבע, מצב של אצבע הדק מלווה לא פעם בכאב. 

המקור להיווצרות של אצבע הדק הוא מצב דלקתי בתעלת גידי כף היד הגורם להיצרות של התעלה ולכן ל"תקיעה" של הגיד בתנועות מסוימות. הסיבות להופעת מצב דלקתי בתעלת הגיד אינו ידוע בבירור, אך שכיחות גבוהה יותר של התופעה נמצאה אצל אנשים הלוקים בסוכרת ואצל אנשים המבצעים פעולות חוזרות באצבעות (דוגמת לחיקה על הדק) בתדירות גבוהה.

האם מצב של אצבע הדק מחייב טיפול רפואי?

עבור כשליש מן הלוקים במצב של אצבע הדק התופעה תחלוף מעצמה ללא טיפול רפואי. עבור שני השלישים הנותרים היעדר טיפול באצבע הדק עשוי להוביל להחמרת המצב ולפגיעה בלתי הפיכה בתפקוד האצבע הפגועה.

כיצד ניתן לטפל באצבע הדק?

השלב הראשון בטיפול באדם המפגין סימפטומים המזוהים עם התופעה הוא כמובן מפגש עם רפוא בעל התמחות רלוונטית וביצוע אבחנה מדויקת. במידה והאבחנה שהתקבלה היא המטופל אכן סובל מאצבע הדק, ישנן מספר פרקטיקות טיפוליות מקובלות למצב. להלן כמה מן הבולטות בהן:

מנוחה- הימנעות ככל האפשר משימוש באצבע הפגועה ובפרט בביצוע פעולות המביאות ל"תקיעת" הגיד. טיפול תומך לפרקטיקה זו יכול להיות בדמות קיבוע האצבע הפגועה ומניעת הזזתה.

טיפול תרופתי – הקו הראשון בטיפול תרופתי במצב של אצבע הדק כולל נטילת תרופות נוגדות כאב ותרופות נוגדות דלקת. במצב מתקדם יותר נהוגה פרקטיקה תרופתית נוספת הכוללת הזרקת חומרים נוגדי דלקת על בסיס סטרואידי (קורטיקוסטרואידים) למקום הפגוע.

הליך כירורגי- במידה ופרקטיקות טיפוליות קודמות לא הועילו, מקובל לבצע ניתוח במהלכו משחררים את הגיד הפגוע ומאפשרים לו תנועה חלקה. ניתוח זה הינו בעל אחוזי הצלחה גבוהים, אך כרוך בתקומת החלמה בת מספר שבועות.

תוכן עניינים

פוסטים קשורים

קורס הנהלת חשבונות מכללת IPC

פוסט זה בבלוג דן בקורס חשבונאות מכללת IPC, תוכנית מקיפה שנועדה לצייד את הסטודנטים בעקרונות חשבונאיים בסיסיים ומתקדמים. הקורס, הפונה למתחילים ולמקצוענים כאחד, מעניק הבנה

קרא עוד »
דילוג לתוכן